مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

آيا با استدلال عقلي و نقلي مي​توان به واقع و متن خارج رسيد؟
خير. هرگز با استدلال عقلي يا نقلي نمي​توان به واقع و متن خارج رسيد؛ زيرا گرچه بين وجود ذهني و بين علم فرق عميق است و مسئله دقيق علم كاملاً از مساله پيچيده وجود ذهني جداست، ليكن هرچه در محدوده نفس وجود دارد گرچه از منظر حكايت از واقع و ارائه خارج و عَيْن مطرح شود، ولي متن واقع نيست. حتي عنوان «واقع» و «خارج» كه در ذهن حكيم يا متكلّم ترسيم مي​شود و از آن​جا خارج را ارائه مي​كند، وقتي با دقت تحليل شود معلوم خواهد شد كه عنوانِ «واقع» و عنوانِ «خارج» هر كدام به «حمل اوّلي» واقع و خارج است، ليكن همه آنها به لحاظ «حمل شايع» موجود ذهني است، نه واقعي و خارجي. بنابراين، حكيم و متكلم هماره از پشت پرده مفهوم با مصداق در ارتباط و از وراي حجاب ذهني با عين مرتبط است و هرگز بدون پرده و بي​حجاب با مصداق و موجود عيني مرتبط نيست.

بنابراين، مي​توان گفت حكيم و متكلم همواره به طلب معلوم اشتغال دارند، ليكن علم بهره آنان مي​شود؛ زيرا بنابر اصالت وجود، حقيقت از آنِ هستي است و «عيني بودن» متن هويّت وجود است و هرگز حقيقت هستي ذهني نخواهد شد. بنابراين، بهره حكيم و متكلم علم است، نه معلوم، ولي عارف در طلب معلوم است و به مقدار هستي خود به همان معلوم نايل مي​گردد.

معلوم براي اهل استدلال چون غزال رميده است كه هرگز با دام مفهوم و صورت ذهن صيد نمي​شود و حكيم يا متكلم چونان صيادي هستند كه هيچ​گاه به اصطياد غزال عيني كامياب نمي​گردند. البته بوي نافه و مشك ختن براي اهل استدلال دلمايه آرامش است و مناسب​ترين تعبير درباره اهل استدلال همان عنوان دارج و رايج است كه اينان «اهل علم»اند، نه «آل معلوم» و در صدد تحصيل علمند، نه اصطياد معلوم و در سبيل تقويت ذهنند، نه در صراط نيل به عَيْن و مناسب​ترين تعبير درباره آل عرفان همان سروده دلپذير «از علم به عين آمد و از گوش به آغوش» است، و اين تغاير علم و معلوم با اتحاد علم و عالم و معلوم منافي نيست؛ زيرا موجود عيني كاملاً از قلمرو اتحاد مزبور بيرون است و حقيقت خارجي تماماً از محدوده اتحاد ياد شده جداست و تمام عناصر محوري اتحاد مزبور همان وجود نوري است كه در ساحت روح پديد آمده، نه مفهوم همراه آن يا ماهيت مصاحب آن، و تفصيل معناي اتحاد و برهان بر آن رسالت اين رساله موجز جداست.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.